الاثنين، يونيو 22، 2009

لاتظلموا منتخبنا الوطني ..هذه جنوب أفريقيا 2


الأثرياء ينفقون المليارات للحراس وتصفيح السيارات


وفي جوهانسبرج تجولنا بالسيارة بصحبة مضيفنا في احدي ضواحي الاثرياء والمشاهير , وتحدث معنا قائلا: هنا يقطن اغني اغنياء جنوب افريقيا باستثناء شخص واحد ،هو(نيلسون مانديلا ) الذي يقطن في فيلا فخمة مع زوجته الثالثة – وهي حرم رئيس موزبيق الراحل – التي تزوجها وهو في الثامنة والسبعين من عمره .
ولم يكن مانديلا هو صاحب القرار في ترك بيته الصغير في (سويتو) بل أن تجار الذهب والألمااس وأصحاب الشركات الكبرى هم من قرروا ان يعيش في هذا القصر الفخم المبني من خشب البلوط بجوارهم بإعتباره رمز البلاد في العالم أجمع،وهم الذين تكفلوا بثمن الفيلا والحراسة
ورغم الفيلات الفاخرة المنتشره في هذا الحي إلا أنك وللوهلة الأولى تشعر بأن قاطني هذا الحي يعيشون في سجن سبع نجوم، فالفيلات محاطة بالأسلاك الشائكة المكهربة،ويلتف حولها الحراس من كل صوب،ولا يستطيع أحد من اصحاب هذه الفيلات الخروج إلا بصحبة حراسة مشدده خوفا من اللصوص والمجرمين،فهم ينفقون المليارات من أجل الأمن الشخصي وشراء السيارات المصفحة خوفا من القتل على يد العاطلين عن العمل من السود

وتجولنا أيضا بالسيارة في شارع church الذي يقال أنه اطول شارع في العالم , ويسكن فيه اليهود والأوروبيين من بريطانيا والمانيا وهولندا وبلجيكا ومن امريكا،





وفي وسط جوهانسبرغ ,تشعر بالدهشة للوهلة الأولى وكأن المدينة خلت من سكانها الذين هجروها فجأة،فالأبنية والأبراج الشاهقة والفنادق الفخمة ومباني بورصة الذهب والمال (الأضخم في العالم)خالية من البشر وكما يقال عندنا بالمصري(مفيهاش صريخ أبن يومين)،بل أن


معظم الابراج السكنية والمكتبية خالية علقت عليها لافتات ( للايجار) لقدغادر اصحاب الاموال والاستثمارات جوهانسبرغ الي غير رجعة , تركوا عقاراتهم وابراجهم التي تقدر بمليارات الدولارات للمجهول




أما( سويتو )والتي شاهدناها من بعيد وسألت مضيفنا عنها, فهي مدنية رثه بيوتها مزيج من الطبقة المتوسطة والمحرومة المعدمة ،وهي مبنية من الصفيح المتلاصق بجوار بعضه وتحيط بها بعض الأسلاك الشائكة, ومن بعيد يمكنك سماع أصوات الباعة المتجولين, وفي تلك المدينه عليك أن تكتفي بالمشاهدة عن بعد فمن اليستحيل أن تغامر حتى ولو دفعك فضولك لإكتشاف مايدور بداخلها لأنك لا تدري من اين ياتيك الخطر


فالمدينة الشاسعة فقيرة ومنعدمة الخدمات، وهي كانت وماتزال ترمز الي عهد الفصل العنصري البائد الذي حرم السود من العيش في مدن المستوطين الرئيسية في البلاد واصر علي بقائهم داخل سويتو , من هناك تولدت الكراهية والحقد ضد البيض




ففي تلك البقعة من الارض توجد اعلي معدلات للاصابة بالايدز في العالم , ولاتدخل من الدولة لانقاذ الارواح من الموت بالايدز, الناجم ايضا عن الفقر والجهل والتخلف والامية والبطالة والتشرد , ففي كل يوم يموت المئات من ابناء تلك المنطقة المنكوبة وهناك غيرها كثير في جنوب افريقيا السوداء !




ومدينة (سويتو) معقل السود إبان فترة الفصل العنصري عام 1948م،يمكنك أن ترى النساء يفترشون الأرض لغسل الملابس أو لطهي الطعام، وأطفال يلهون في الشوارع بملابس رثة، وشباب أستسلمن ليد الحلاقين في الهواء الطلق




وبجوار البيوت المصنوع من الصفيح والخشب سيارات فارهة غالية الثمن، والحقيقة أن تلك السيارات ليست ممكلوكة لسكان المدينة ولكنها السيارات المسروقة من اصحابها حيث توجد في المدينة عصابات للجريمة متخصصة في سرقة السيارات بالتهديد بالسلاح وغيره



=============


هناك 43 تعليقًا:

اسامه عبدالعال يقول...

انا مش فاهم الحيوان اللى اسمه عمرو ده جاب الثقه دى فى صحافه جنوب افريقيا منين وشكك فى منتخبنا كله واعضاء البعثه والنبي سيبينى انا دمي محروق جدا من الموضوع ده من الصبح


وده تقرير بياكد كلامك وكلام المنتخب وكدب ابن البلغه اللى اسمه عمرو

http://new.filgoal.com/Arabic/News.aspx?NewsID=57016

mido يقول...

بس كلامك ده عكس الكلام القائل ان جنوب افريقيا الاغنى و

الاقوى نفوذا فى القارةو انها قطعة من اوروبا

Desert cat يقول...

اللى انا بستغرب له ان صحف جنوب افريقيا لما اتكلمت عن المنتخب كان هدفهم واضح وهو طمس حقيقة موضوع السرقة اللى اتعرض له اللعيبة انما عمرو اديب كان بيهاجم اللعيبة بالشكل الغبى ده ازاى وليه ده اللى مش قادرة افهمه

صيدلانيه طالعه نازله يقول...

منهم لله نكدوا عليهم و علينا و سرقوا الفرحه من بين عينينا
ازاى قدر يطلع الكلام ده من بقه حتى كلامه مع حسن شحاته كان باستهزاء و قله ادب يعنى لو هو حسن النيه كان حاول يمتص غضبهم و يهديهم لكن طبعا لانه شغال بفلوس اسياده الوهابيين و لازم طبعا يسرق الفرحه بناء على اوامرهم
زى المذيع اللى كان بيعلق على ماتش مصر مع المراسل المصرى كانت الشماته بتفط من عينه للاسف
حاجه تقرف و حسبى الله ونعم الوكيل

mahasen saber يقول...

مش هعلق على الموضوع اليى قتل كلاما

انا هتكلم عن النظره الجديده اليى اختها عن جنوب افريقيا من البوست ده فيه حاجات جديده لسه عارفاها اضافت للقديم

برافو يا غرام استمرى

mido يقول...

بالنسبة لسؤالك : ليه مفيش مسئول بيموت و هو فى المنصب

الاجابة هنا

Sherif يقول...

أول مرة أعرف تلك المعلومات عن جنوب أفريقيا من قلب الارض

أنا اسمع عن الجريمة المنظمة هناك وأنها مكان غير آمن من اصدقائى الذين زاروها مثلك .. ولم اكن اتصور ان تخدعنا الصور التى كنا نراها عنها وهى إحدى دول الكومنولث على ما أظن ..

قالثروات كبيرة كما تقولين وهنا ليس مقام نتحدث فيه عن مشروع نهب الثروات التى قامت بها انجلترا طوال تاريخها العريق والذى سببه أيضا أصولهم التى تنحدر من الفايكينج والذين هم لصوص بالضرورة لصوص
وهكذا قامت تلك الدولة التى كانت عظمى على السرقة والنهب

فى انتظار المزيد فقد شوقتينا لنعرف عن هذه البلاد من منظار شاهد على الاحداث

اما موضوع المنتخب .. فاننا نعمل كالحديث الشهير للرسول عليه السلام

ان احسنت اليها الدهر وأسأت اليها يوما قالت ماأحسن الى أبدا

وهذا أسوأ ما فينا .. أننا لانسامح أبدا مع انه نفس المنتخب الذى رفع معنوياتنا للسما فى وقت ضن فيه الزمان علينا ببسمة من كثرة همومنا
وبدلا من مناقشة ودراسة الأسباب الحقيقية بجدية من فم المنتخب والقائمين على تدريبه .. نذهب للصحف والاعلاميين مع ان ذلك فى النهاية رأى شخصى ورؤية هذا الاعلامى ولاحاجة لضربه بالرصاص

شئ ولاتغضبى منى يذكرنى مع الفارق بنكسة 67 وحرب اكتوبر ..

ماذا تفعلى فى شعب كئيب ننتمى اليه لايذكر سوى شجونه وأحزانه واذا ضحك قال خير اللهم اجعله خير؟

آسف للاطالة

karim يقول...

من المعروف ان جنوب افريقيا غير امنة تماما هناك محديش بينزل بعد الساعة 8 ومعروف اوى,كل يوم فى 100 حالة اغتصاب يوميا,اكييد اللى حصل دة علشان مايتاثروش بدعايا كاس العالم, بس بردوا منتخبنا حرق دمنا كل دة علشان الجزائر فازت وعرفوا ان مفيش امل خلاص, مش يلعبوا بقى واى حاجة تخلى اسم مصر عالميا موجوود لا وكسونا جتهم نيلة كلهم والكل كليلة

أحــوال الهـوي يقول...

بصرف النظر علي موضوع المنتخب

تمتعت بقراءة تقريرك الذي يصنف تحت باب شاهد عن العصر

معلومات راي العين التي لا تدعو مجالا للشك

شكرا لك

تحياتي

غير معرف يقول...

First of all you have been only 4 days and talking as if you lived there all life. Those things you described are in everywhere specially Egypt Cairo there are rich places and homeless places that are from your movies and also I lived there couples of years.
Second, if South Africa that bad why DID THEY CHOOSE IT for the 2010 WORLD CUP. It is good to love your country but you need not to be racy person. The end of story that you lost the game so the world cup. And that poor Black Country is organizing the world cup instead EGYPT.

Nadia



أولا وقبل كل شيء لديك سوى 4 أيام ويتحدث كما لو كنت تعيش هناك كل أشكال الحياة. ووصف هذه الأشياء في كل مكان في مصر وخاصة القاهرة وجود أماكن غنية والأماكن التي هي مأوى من أفلامك وعشت هناك السنين.
ثانيا ، إذا كان ذلك سيئا southafria ماذا اختياره لنهائيات كأس العالم 2010. ومن الجيد أن نحب بلدكم ولكنكم need not أن الشخص مفعم بالحيوية. في نهاية القصة ان خسر المباراة حتى نهائيات كأس العالم. إن الفقراء والسود البلاد لتنظيم نهائيات كأس العالم بدلا من مصر.

غير معرف يقول...

TO NADIA
If you think that you are fooling me by this silly comment that you posted below think again, your English proves that you it is not your first language, and the translation is Arabic is just hilarious what did u use? The post were not meant to attack a country as much as to show people who do not know anything that this is the truth about it, instead of denying it, FIX IT
Google translator?
Crime is a prominent issue in 21st Century South Africa. A survey for the period 1998-2000 compiled by the United Nations Office on Drugs and Crime ranked South Africa second for assault and murder (by all means) per capita and first for rapes per capita. Total crime per capital is 10th out of the 60 countries in the dataset.
Note that these statistics only compare statistics from approximately 60 countries (typically better-developed countries) and many of the remaining countries of the world will have higher rates of violent crime - though these are usually unmeasured, disputed or incomparable. The UN statistics also contain some flaws (e.g. gun crime in South Africa[2]).
From 2001 - 2007, however, the murder and crime rate has stabilized according to official police data.[3]
The United Nations Interregional Crime and Justice Research Institute have also conducted research[4] on the victims of crime which shows the picture of South African crime as more typical of a developing country. These statistics show that South Africa has lower rates of violent crime than many African and South American countries.
The comparison of national crime statistics between countries is controversial since not all countries record these statistics to the same accuracy and every country has its own definition of each type of crime. In addition, the number of crimes that are actually reported is questionable.
Many emigrants from South Africa state that crime was a big factor in their decision to leave[5]. Crime against commercial farmers has continued to be a major problem in the country.
South Africa also has a bad record for car hijackings when compared to industrialized countries largely associated with the lower rate of car ownership. One South African insurance company, Hollard Insurance, no longer insures Volkswagen Citi Golfs as they are one of the most frequently hijacked vehicles in South Africa[6]. In some areas there are road signs that indicate a high car-jack zone[7].
A recent new trend in South Africa is for thieves to enter restaurants and rob the patrons eating there. In July 2008, the Restaurant Association of South Africa (RASA) was forced to raise the security classification of the capital's restaurants to "caution areas". The RASA said since January, 15 people have been killed in 687 attacks carried out on RASA members' businesses.
And I will not use a Google translator to translate this into Arabic because I assume the people your are attacking (Egyptians) know how to speak Arabic and English
Oh and by the way don’t play the BLACK and WHITE card please because it has nothing to do with your failure to make your country secure.

غير معرف يقول...

sorry
and i forgot to add
please read

http://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_South_Africa

http://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Egypt

it has nothing to do with race and it has nothing to do with the stupid world cup

يا مراكبي يقول...

waiting the rest ...

kochia يقول...

منتظرة الباقي

غير معرف يقول...

I swear by Allah that I am not from south Africa and I am Arab proud to be. Only, the way you were talking and putting down whole country just because you some f....k game made write this comment. Something else I can google about Egypt and the crime level there. Enough that we lived there the women to use knock on the doors of Arab asking them if they need sexual service. Plus, At least they are free to elect whoever they want like Egypt. Tell me when was last that you elect or even have the card . True one .
Second, Even with all that problem s, they manage to get the WORLD CUP to their poor country while you took BIG ZERO.

wake up and open your eyes,

The world is going around you

B.S I am not black and I wish I
were black

CLEAN YOUR HOUSE BEFORE ATTACHING THE OTHERS
NADIA.

GHARAM يقول...

الي نادية

التي تدعي أنها عربيه ولا تستطيع كتابة جملة عربية واحدة صحيحه وهذا لايجعلنا فخورين بأدعاءاتك أنك واحدة من العرب، وإذا كنت عربية حقيقة لما كنت أنفعلت كل هذا الإنفعال الذي ينم عن حقد دفين لمصر وللعرب، وفي هذا البوست لم أدع كذبا على ماهو كائن بالفعل في جنوب أفريقيا

ولم أسب العالم لأن فريقنا الذي يكيدك ويكيد غيرك من الذين يمتلأ قلوبهم نارا وحقدا على مصر

ولم أسب أي إنسان على وجه الأرض لأنه أسود لإننا جميعا سواسيا أمام الله، لكن على مايبدو أنك أنفعلتي لأنك تعانين من عقد نفسيه لا يد لنا بها

وإذا كنت تهينين النساء المصريات وتصفينهن بأنهن يدقن الأبواب ويقدمن الجنس

فأنا اعلم بل ومتأكدة من أنك تعيشين في القاهرة كواحدة من هؤلاء الذين يأتون الى القاهرة رغبة في بيع الهوى للسياح وللمصريين ضمن شبكات للدعارة المنظمة في العالم ،ونازحة من الفقر والجوع الذي تعانين منه في بلدك لتبيعي جسدك وتقتاتين منه ولتنفقي على عائلتك وكامل الحي الذي تعيشين فيه في بلدك ولتعودي هناك ثرية بعرق أفخاذك الذي اكل عليه وشرب كل عابر سبيل

وفي مصر نساء لم يجد بهن الزمان في أي مكان في العالم، وإذا كنت لاتعرفين إلا بائعات الهوى بحكم عملك معهن فلا ذنب لنا في ذلك


وعليك وعلى أمثالك من الحاقدين علينا وعلى العرب اللعنة ، ياعربية بالخطأ كما تدعين

وإذا صبرت لكنت قرأت في بوستاتي القادمه عن الشعب المسكين في جنوب أفريقيا الذي عاني من العنصرية لسنوات طويلة ولكنت قرأت يا أجهل خلق الله أعجابي بالزعيم نيلسون مانديلا الذي ذهبت لسجنه في جزيرة روبن ايلاند

لكنك جاهلة متهوره وتعانين من أحقاد نفسيه، وأنصحك كما أنصح من هم مثيلاتك يبيعون الهوى في القاهره وغيرها من بلدان العالم أن يذهبن لإجراء الفحوصات الطبيه الدائمه للتأكد من خلوهن من الأيدز والأمراض الجنسيه المستعصية الشفاء

غير معرف يقول...

why did you cut the rest of my comment ?, I am going to tell u again You need medication and I do not have.

Small note I do not have Arab keyboard smarty and Big Zero from again. Be courage enough to show the rest of my comments.As I said before I won't waste time here

GHARAM يقول...

ويا ناديه يامعتوهه أنا لم احذف اي جزء من تعليقك الذي يشبهك

ونزل بالكامل ولكن مساكين من هم مثلك من مرضى الأيدز والأمراض الجنسية الخطيره فهم في آخر أيامهم يصابون بالعمى

ويامن تدعين أنك عربيه


وتكذبين أنه ليس لديك كي بورد عربي ، فأنت في اول تعليق لك ترجمتيه حرفيا بالعربيه ولكن بشكل يهلك من الضحك، وإذا كنت عربية صحيح لما فعلت ذلك وشعرت بالحرج

والآن وفي هذا الوقت تحديدا تأتينا تعليقاتك ياساقطه على بريدي ولن أنشرها


وروحي نامي علشان سهرتك طويله


ومتضيعيش وقتك هنا علشان وراكي سهره طويله


اكل العيش صعب

خصوصا لو أرتبط بالليالي الحمراء التي هربت اليها من فقر بلدك وجوع أهلك وتشردهم

GHARAM يقول...

وياناديه يامريضة


انا عربيه وأفخر بإنني أكتب بلغتي العربية


لكنك تدعين العربيه ولا تعرفين كيف تكتبين بها وترجمتك الحرفيه لتعليقك لهو خير برهان بأنك عربيه مضروبه موش عربيه أصيله


والمثل المصري يقول أنا وأخويا على أبن عمي وأنا وابن عمي على الغريب


ولا يهمنى أن أكتب بالأنجليزية لإنني عربيه وسوف اكتب لك بالعربيه كلمة انجليزيه


فاك يو



طبعا شبعانه منه في القاهره بس بفلوس ،لكن هنا عندي ببلاش

غير معرف يقول...

ايه ده دى عبيطه مجنونه مش دى من اللى بيقفوا فى المعادى بعشرة جتنيه العيال السيس اصحابى قالوا ليه لما لاقيتهم مرمين كتير هناك قولت يمكن احتفال قام واحد صحبى قالى بس يا ساذجه عموما ولا تعبيرها دى مجنونه"


قال ناديه قال تلاقي اسمها فجله

GHARAM يقول...

ناديه


شفتي اهم المصريين عرفوا بتقفي فين


واخرتك يامسكينه عشره جنيه


بجد حاجه تقطع القلب

عشره جنيه يدوب يجيبوا لك سندوتشين فول وطعمه


علشان كده لازم تشتغلى الأربعه وعشرين ساعه علشان تعرفي تعيشي في بلد زي القاهره



عموما راجعي نفسك وبلاش الغل اللي مالي قلبك وانت عايشه في بلدنا بتاكلي فيها عيش



وفي الآخر صدقيني نهايتك في مستشفى الحميات أو مستشفى العباسيه برضه أحنا شعب أصيل حانعالجك ببلاش

Anonymous يقول...

As long as you are an Arab and Proud why dont you tell everyone here which country are you from PROUD Arab??
and why do you wish to be black? is it because you are one? i havent seen any white person wishing to be black nor a black person wishing to be white before? everyone is happy with what he is? about the whores that you are talking about.. yes we do have whores more like many other countries in this world. at least we do have FEMALE whores not MEN with beards acting to be men in front of their families and getting fucked at night? at least we dont have whores that brag about being a whore like where ever you came from which i really thing is SA or even a worst country that SA.
Let me tell you something about the ZERO and the world cup SMARTY, now if you think that the world is gathering around SA that this is something good
please THINK again, Brazil team money got stolen in the same way as the egyptian team, remmber that they are onely 8 teams now i wonder what will happen when its 32 teams and fans from all over the world comes into SA?
Add to that that Blatter himself was having a substitute plan which never happens in any world cup for SA because he felt that this country is not able to host, Add to that also the Attendance for this matches almost empty seats in all the games until the committee gave free seats to people in order to make them go to the matches and still they didn't.
And if SA is a WHORES free country then i guess there are alot of other crimes that are will
associated with SA
car hijackings
Crime against commercial farmers
assault and murder (by all means)
gun crime
rape
robberies
fee fraud
prostitution
and if you REALLY know your ALLAH you would have spoken differently and please do remember to do some research before you compare Egypt to SA or even any Arab country.

Again unlike you i will not try to conveince people that im an ARAB the thing im NOT ill just say that im from the country that now most of the people starting to like the USA and if you start talking about the USA and the crime there ill say to you that our country is more like a Continent compare to any of the countries that you will compare us to 
this is a link to educate your self
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Private_security_industry_in_South_Africa

i used Wikipedia because its the easiest way for people who chosen to hate and close their ears

GHARAM يقول...

وبعدين انا فريق بلدي اخد بج او فات زيرو زي ما بتقولي

وموش عيب أيطاليا بطل العالم خسرت




طيب وانت فريق بلدك فين أصلا من اللي موجود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



برضه شغال معاك بعشره جنيه والا أيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

صيدلانيه طالعه نازله يقول...

كلنا عارفين جنوب افريقيا فازت بالبطوله ليه و ازاى و اذا كانت بطوله القارات 8 فرق و اتنين اتسرقوا امال فى كاس العالم 32 فريق حيعملوا يهم ايه حيقتلوهم
يا ناديه هانم مصر مش حتتوقف على رايك لانك مش فارقه معاهم عارفه انتى عامله زى ايه؟؟؟
الزمامير اللى كانوا بيستعملوها فى التشجيع فى القارات كنت دايما بقول عليها عامله زى الدبانه الرذله اهو انتى كده بالضبط صدعتينا و مش استفدنا منك خالص

اسامه عبدالعال يقول...

To nadia
I do not know how you are Arabs
Although the writing of the smell, like cows emit
Prostitute
Arab women have good smell and truth that there is already beating the doors of Egypt in search of sex, but they are not Arabs, but from your dirty country come here to give them sex
But I personally do not like the smell of dirty

Remark

Spend a night with women like you do not spend more than two dollars

ماجد يقول...

gharam please dont reply to this crazy sick woman and dont publish her comments she is nothing to talk
about Egypt or give her any attention
i like what you are right

غير معرف يقول...

ألي نادية
أولا: بخصوص موضوع اختيار جنوب أفريقيا لتنظيم كاس العالم 2010 فدة رأجع الي ملف جنوب أفريقيا من ناحية الملاعب ليس اكثر أو اقل وبعد ما تم اخذ ضمانات من قبل الاتحاد الدولي على جنوب افريقيا كلجنة منظمة وحكومة على توفير الأامن الازم لرعاية الفرق المشاركة والجمهور الوافد خلال فترة البطولة وان كان واضح اني دة صعب التحقيق بعد حادث سرقة المنتخب القومي والمنتخب البرازيلي
ثانيا: معروف تمام أنى جنوب افريقيا بتحتل المركز التانى عالميا في عدد الجرائم المرتكبة بعد الهند وتحتل المركز الاول قياسا بنسبة عدد السكان بلا منازع
ثالثا: الاتحاد الدولي بيفكر جديا من سحب تنظيم كاس العالم من دولة جنوب افريقيا لاسباب كثيرة ف أضافة للملف الامني السئ واللي ظهر في كاس العالم للقارات ضعف الاقبال الجماهيري واللي افرزتة البطولة وخلو المدرجات ودة بيعنى ببساطة تحقيق خسارة أو على الاقل ضعف في ارباح الاتحاد الدولي الفيفا اضافة اللى ما افرزتة البطولة من صعوبة انتقال جماهير فرق دول شرق اسيا وشمال أوروبا الي جنوب افريقيا وارتفاع اسعار الليلة المعيشية الي 700 دولار يوميا ودة فوق طاقة المشجع الحقيقي لكرة القدم ومفيش حد ممكن يدفع 10000 دولار لمجرد مشاهدة مباريات الدور الاول للبطولة خاصة مع الازمة الاقتصادية التي يعانى منها العالم أجمع لكل الاسباب الماضية
الاتحاد الدولي حاليا بيعد أحد دولتين أولهم البرازيل المنظمة لكاس العالم 2014 أو انجلترا الطامعة في الترشيح لكاس العالم 2018 لاسناد تنظيم البطولة ألي ايهما
ملحوظة: بخصوص لماذا تم اسناد تنظيم البطولة اللى جنوب افرييا الجميع بيعلم أنى أختيار الدولة المنظمة لكاس العالم بيرتبط بمدى قدرة الدولة على حشد أصوات اعضاء اللجنة التنفيذية للاتحاد الدولي باي طريقة كانت رشوة أو ضغط أو علاقات دبلوماسية أكثر منها متعلقه بأحقية الدولة في التنظيم
أخيرا: بخصوص حدوث حوادث السرقة والاغتصاب والقتل في كل مكان في العالم ومن ضمنهم القاهرة فدة ما لايمكن نفية لانه حقيقة مطلقة بس الفرق طبعا في النسب والتى لا يمكن مقارنتها بحال من ألاحوال بالحادث في جنوب أفريقيا

جريدة الصباح العربي يقول...

انتهينا من اختيار الفائزين في مجالي الشعر والقصة القصيرة وذلك لعددنا الأول ولكن مازلنا نرحب بكل الأعمال لأن المسابقة دورية , من يريد أن تصل أعماله من مدّونته الى جمهور القراء فى مصر والوطن العربي , ارسل لنا أعمالك من قصة وشعر وخواطر الى البريد الألكتروني التالي
arabicsabah@yahoo.com
كما نرحب بمقالاتكم التي ستنشر فور ارسالها على جروب الجريدة وستصبح مفتوحة لمناقشتها بين القراء ... تابعونا على جروب الجريدة
http://www.facebook.com/group.php?gid=78080770039
انتظرونا قريباً في الاسواق
تحياتي
الصباح العربي

غير معرف يقول...

DPA ©

وجه انطونيو نونيس دي ليما رئيس بعثة فريق كرة القدم البرازيلي في بطولة كأس القارات المقامة حاليا في جنوب إفريقيا انتقادات للاتحاد الدولي لكرة القدم (فيفا) بسبب إسناده تنظيم بطولة كأس العالم المقبلة 2010 لجنوب إفريقيا.

وقال نونيس دي ليما الضابط السابق بالجيش البرازيلي اليوم الأربعاء أمام صحفيين في جوهانسبرج "ما كان يجب إسناد تنظيم بطولة كأس العالم لجنوب إفريقيا نظرا لتفشي الجريمة في البلاد" خاصة و أن مئات الآلاف من

المشجعين سيحضرون العام المقبل من جميع أنحاء العالم لمتابعة المباريات.

وتسآل نونيس دي ليما :"كيف يمكن لهؤلاء الخروج في المساء للاحتفال بفوز فريقهم في ظل حالة تشبه حظر الخروج بعد السادسة مساء كما لو كنا في حرب مستمرة؟".

واستطرد نونيس دي ليما قائلا :"في الليل تخلو الشوارع من المارة ،لقد كنت أعتزم اصطحاب أسرتي معي لكنني الآن قلق بشأن أمر كهذا".

وفي رد فعله على ما قاله نونيس دي ليما أكد الاتحاد البرازيلي لكرة القدم اليوم الأربعاء أن اللاعبين وأعضاء البعثة راضون عن الوضع في جنوب إفريقيا.

وامتدح اتحاد كرة القدم البرازيلي في كلمته قصر المسافة التي تفصل بين الملاعب وبعضها في جنوب إفريقيا فضلا عن "حفاوة الشعب في جنوب إفريقيا وولعه بكرة القدم".

كما أشار اتحاد كرة القدم البرازيلي إلى التصريحات الإيجابية التي قالها نجم الفريق كاكا في هذا الشأن وكذلك تصريحات المدرب الوطني كارلوس دونجا التي أثنى فيها على الحالة الرائعة لملاعب التدريب وتجهيزات الاستادات "التي تفتقدها كثير من الأندية في البرازيل".

وفيما يخص الصعوبات التنظيمية أكد الاتحاد البرازيلي على أن جنوب إفريقيا ستحلها قبل انطلاق البطولة مؤكدا على قناعته أن جنوب إفريقيا ستقدم "تنظيما رائعا" لبطولة كأس العالم المقبلة.

nouna يقول...

غرام
عمرو اديب ده انسان غير محتمل وشرشوح مش عارفة الناس بتتفرج عليه ازاى!!
تانى يوم كان شكله زى الزفت ومصطفى شردى بيتوسط له
المهم سيبك من المأفونة اللى اسمها نادية دى وبلاش ننزل لمستواها
الدنيا مخربتش من خسارة ماتش بس الخسارة بينت معادن ناس كتير وكتير طلعوا فالصووكتير مقدروش يقبلوا الاهانة لا لنفسهم ولا لغيرهم
المصريين حيفضلوا لفوق وراسهم مرفوعةوعمر الجبل ما تهزه الريح

اسامه عبدالعال يقول...

بلادي بلادي لكى حبي وفؤادي
تن ترالالم تن تن

micheal يقول...

يا غرام أحييكي ع الشغل الهايل اللي معمول في البوست ده واللي قبليه
مجهود جبار وفي انتظار ما هو جديد
وع العموم الموضوع بإذن الله ميأخدش أكبر من حجمه لأن ما قادم هو الأهم
تحياتي

غير معرف يقول...

انتم شعب العقد فانتم دائما تلفقون التهم و الاكاذيب عند خسارتكم..شعب قتله الغرور..و ما رايك في تهجم الصحافة و بعض المرضى المصريين على شهدائنا الابرار.اكبر الدكاترة النفسيون لن يستطيعوا شفاءكم من امراضكم النفسي جزائرية تعشق الجزائر

فشكووول يقول...

السلام عليكم غرام
كانت هذه زلة من عمرو اديب ونعتب عليه منها ولكن عمرو اديب مقدم برامج متميز وهذه احدى زلاته

اذا كانت جوهانسبرج بهذه البشاعه وبلا امان فلماذا رشحت لكأس العالم

عارفه يا غرام السبب

ان نلسون مانديلا زعيم عالمى يقدره العالم كله لانه عندما بلغ من العمر ارزله ترك الحكم طواعيه مش زى ناس مش قادرين يقفوا على رجليهم او يطلعوا الكلام من بقهم ومتبتين فى الحكم لذلك تعاطف العالم مع نلسون مانديلا واعطوا لجنوب افريقيا تنظيم كأس العالم وهو قرار سياسى اكثر منه قرار رياضى

مش عارف ايه المغامره اللى خلاتك تروحى جوهانسبرج .. عود حميد والحمد لله انك نفدتى بجلدك

تحياتى

غير معرف يقول...

أين ذهب هذا المبلغ الضخم وهو " 130 مليار دولار" ؟.....؟

فى حديثه بقناة الجزيرة فى سبتمبر 2004 قال الأستاذ محمد حسنين هيكل أنه خلال الثلاثين سنة الأخيرة حصلت مصر على 150 مليار دولارعلى شكل منح وقروض وهبات .. صرف منها حوالى 12 مليار دولارعلى مشاريع البنية الأساسية وستة مليارات دولارعلى مشروع مترو الأنفاق .. ومصيرالمبلغ الباقى غير واضح !!!! أين ذهب هذا المبلغ الضخم وهو " 130 مليار دولار" ؟.....؟ و لمزيد من التفاصيل أذهب إلى مجموعة مقالات ثقافة الهزيمة فى هذا الرابط:

www.ouregypt.us

قيس بن الملووووح يقول...

المشكلة عندما يطغي حب الظهور علي اخلاق المهنة

قيس بن الملووووح يقول...

بداية انا اعتزر عن التاخر في الرد علي ميلك المؤرخ بتاريخ 14 فبراير واعترف ان هذا الميل له الفضل في ان اتجول في مدونتك الرائعة واتعرف علي اسلوبك الرشيق والرصين في نفس الوقت .
عن سؤالك حول كوني انثي ام رجل فانا رجل وربما يخطئ البعض لان الميل باسم امراة وهو اسم له معزة خاصة عندي
بخصوص تعليق جني علي تعليقك .
اولا جني رجل ولكن اسم المدونة يعطي انطباع بانه انثي.
ثانيا لا تتوقعي ان يوافقك الجميع في الراي او يتحمس الجميع للراي حتي لو كان صحيحا مائة في المائة فكل شخص له فلسفته الخاصة في الحياة فلقد فضلت انا مثلا ان اتحدث باسم مستعار حتي لا تكون هناك قيود حول الوصف الحقيقي لمشاعري وحتي يشعر القارئ بمدي الصدق فيما اقول سواء كانت هذه المشاعر ضعفا او قوة.
مرة اخري اعتذر عن التاخير لاني لم ادخل علي الميل منذ فترة طويلة واستضيفك لقراءة اخر بوست
تحياتي

م/ الحسيني لزومي يقول...

انت شوفتي عمرو اديب كان عامل ايه في حلقه كامله عن ولي نعمة هشام طلعت مصطفي

الشنكوتي الكبير يقول...

بوست هايل هايل هايل يا عزيزتي
وهتنن على البقيه

اول مره اعرف كل ده عن البلد دي
فكره صعبه قوي ان بلد تنهار بالشكل ده
بدل ما يعملوا ثوره يرفعوا بيها بلدهم خربوها ومفيش حد استفاد
الملايارات دي اللي بتتصرف على الحراسه لو اتعمل بيها مشاريع للعالين كان هيبقى احسن
لكن الأغنياء هيرفضوا ومش هيثقوا في العاطلين اللصوص
والعاطلين نفسهم الأستعجال هينسيهم المستقبل وهيحاولوا فعلا يسررقوا اللي يلحقوا يسرقوه

هو ده التخلف والجهل الحقيقي
العراق اكبر دليل عندنا
قالوا صدام ذلنا وقمعنا
ودلوقتي بيحرقوا بعض


تحياتي ليكي يا اجدع صديقه

سلاااااااااااااام
اخوكي ايهاب

micheal يقول...

مختفية فين

سمكه واحده يقول...

اخبارك ايه يا غرام
بقالك كتير مش بشوفك يارب تكوني بخير
طمنيني عليكي
ليكي وحشه والله
سمكمك

فكرة من الزمن ده يقول...

غرام غرام غرام
وحشتيني
واعذريني على الغيبة
لكن انت كمان شكلك غايبة وفي اجازة في مصر كمان
وحشتيني وطمنيني عنك
وقوليلي رايك في البوست الجديدحبيبتك المدللة
اما بالنسبة للبوست ده
فاعتقد ان المنتخب اعلى من اي كلام مهما كانت ليهم من زلات فلا تصل لحد السقطة الكبيرة اللي اتكلم عنها عمرو اديب
وهو اعتقد انه اخد جزاؤه من تدني شعبيته اللي وصلت في وقت من الاوقات لحد شغف المراهقات بيه وبقرعته وتمنيهم بفارس احلام يمتلك قرعة تضاهي ققرعة عمرو
هههههه
تحياتي ياغرام

غير معرف يقول...

ورمضان كريم

وان شاء الله المدونه دى هاتفيدك

http://noureldens.maktoobblog.com/